INSÄNDARE TILL GP

Före årsskiftet skickade vår vice ordförande Lars Josefsson in en insändare till GP angående Jonsered:

Rädda Jonsered!Höstbok A org

Det finns nejder där historiens vingslag ännu fläktar och trakter där flora och fauna kan berätta om paradisets evigheter. Men ytterligt sällsynta är de ställen där människans saga ännu är flätad samman med naturens monumentala storhet. Jonsered är ett sådant eldorado. Är – intill denna dag – ett sådant eldorado! Innan Partille kommun och dess fastighetsbolag förvandlar en unik värld till ett kommersialiserat jippo.

Har du andaktsfylld vandrat under de halvmillennieväldiga ekarna upp emot herrgården? Har du framkommen hisnat över sceneriet, dofterna, levandets alla mumlande och skriande och mumsande läten? Har du upplevt tacksamheten över att finnas i ett naturreservat och ett Natura 2000-område? Har du låtit dina fem eller sex eller sju sinnen uppfyllas med besjälat jubel? Då är din uppgift klar: Att kämpa mot turistbussarna och deras väldiga vändplan. Att med all upptänklig kraft ifrågasätta det vansinne som vill förvandla en lagårds alla levande skrymslen och vrår till ett lyxhotell. Där planerarnas usla samveten kompenserar vansinnet med att reservera ett dubbelrum för de ännu tätt vimlande fladdermössen. Som om en ynka pusselbit kan ryckas ut ur sin magiska helhet.

Lars Josefsson

Ekologipedagog