Boktips: Trädens hemliga liv

Återigen har vi vandrat i Jonsereds magnifika natur. Ännu är fågelsången ytterligt sparsmakad och nog kommer det att dröja ännu några månvarv innan löven spricker fram, men livet finns här i sin dämpade form. Strömstaren dök förstås upp – eller snarare ner i den strida strömmen och till och med kungsfiskaren svirrade plötsligt förbi.

Vår vandring riktade delvis in sig mot all den gastkramande planering som härliga Jonsered nu utsätts för: stallets stolliga framtid och den täta bebyggelsen alldeles tätt inpå vår naturligt krökande – meandrande – Säveå. Mycket kan sägas om detta, men vandringen hade ännu ett tema. Vi ville möta de månghundraåriga ekarna, de sällsamt täta bestånden av bokar samt alla de andra träden. Vilken fröjd att ha denna skatt alldeles tätt inpå oss!

För oss som har nära till riktiga skogar är dessa måhända självklara. Möjligen kan det sägas att vi inte ser skogen för alla trän. Hur det än må vara med den saken bjuds vi nu på möjligheten att öppna våra ögon för Trädens hemliga liv. Detta är nämligen titeln på en bok som på dryga tvåhundra sidor berättar för oss inbitna naturälskare – och alla andra – om levande sammanhang bortom traktavverkningens virkesinnehåll.

Författaren är en tysk skogvaktare. Med hjälp av den senaste ekologiska forskningen lyfter han fram sammanhang som i förstone kan uppfattas som naturromantiska: att träd kommunicerar med varandra, att de tar hand om sin avkomma och de äldre, att de har känslor och att de till och med minns. Om detta låter osannolikt finns härmed ännu en anledning att bekanta sig med den samtidigt lättlästa och i allt väsentligt vetenskapligt grundade boken!

Under mina barnaår levde jag på en mindre gård på skogstäta sydsvenska höglandet. Jag är gammal nog att minnas hur det moderna skogsbruket plötsligt skapade väldiga nakna hyggen. Så småningom ställdes det hovsamma krav på att några enstaka träd skulle sparas, men helheten och sammanhangen rubbades på ett totalt genomgripande sätt. Efter att ha läst om trädens hemliga liv förstår jag varför kalhyggen alltid har gjort ont inom mig. När skogvaktaren och författaren Peter Wohlleben beskriver att varsamma avverkningar gynnar skogen och ekonomin kan jag bara önska och hoppas att många människor – skogsägare, skogsarbetare, skogsälskare, tjänstemän, politiker – ska läsa, begrunda och ta till sig bokens tydliga och lättlästa innehåll.

Låt oss hoppas att Jonsered blir kvar som en viktig historisk och naturnära oas, men också att vår kollektiva marsch in i framtiden ska vårda och värna de naturliga sammanhang som vi aldrig någonsin kan springa ifrån.

Boken gavs förra året ut på Norstedts förlag.

/Lars Josefsson