Bärfis och Liten flugsnappare

Som så ofta landar vi i Finngösaravinen. Idag är det förskoleunge Axel som leder oss med sina ögons slukande nyfikenhet. Allt är nytt och spännande. Med oss har vi håvar och specialförstoringsburkar och en väldans massa sökande längtan.

Längs varje stig – nej, varje stigfinnande fjät – finner Axels ögon ännu en juvel: en mygga som inte sticks; en myra med sin förunderligt tredelade kropp; en larv som vill gömma sig under sitt täcke. Hela denna sagolika skattkammare får vi beskriven för oss eftersom våra vandringslärare verkar kunna allting om naturens outsinliga mångfald. Och här i Finngösaravinen är det ingen hejd på skattkammarens väldighet.

Men ingenting går upp mot det som väntar oss strax hitom den forna fårhagen vid Stolts äng: en bärfis med sina spännande färger och sitt fnitterlockande namn. Och tänk att man kan äta almfrön och harsyra. Ja, naturen är sannerligen sagolik.

Den inkännande vuxenheten bestämmer sig strax för att minimera promenaden. Varför vandra längs världens vägar när livet finns här och nu? Därför landar vi vid grillplatsen. Det bittida har vuxit till en ljuvlig förmiddag. Ändå välkomnas vi av morgonrodnadens aurorafjäril. Och tänk att farmors köpekorv är så slukandes delikat just precis här. Undrar just om vi kommande år kan slå oss till ro under grapefruktsträd sprungna ur våra nedpåtade kärnor. Vem vet, Finngösanaturen är magisk.

Titt som tätt sammanstrålar vi med andra vandrare. Allt andas nyfiket lugn och idog fridfullhet när två personer plötsligen kommer emot oss med jäktad jakt i blicken: Har ni sett den? Nej, i denna stund intresserar vi oss mera för bärfisen än den ack så rara Lilla flugsnapparen. Fast egentligen hänger allt ihop. Där det ena lever kan även det andra finna sitt livsrum. Därför vill vi vårda och värna vår levande, leende och lekande upptäckarvärld.

Lars Josefsson,

Naturskyddsföreningsmedlem,

som härmed bjuder in alla barn mellan 4 och 99 år till nästa Natursnoksträff. Söndagen den 4 juni lär vi oss mera om rovdjur. Vi möts klockan 10 vid busshållplatsen Åstebo.