Allmänna handlingar hos kommunen

Vi har nu fått motstånd i att få ut offentliga handlingar och ser oss tvungna att agera på grund av det. Tidigare fick vi hemsänt allt material utan problem. Till och med sådant vi inte hade begärt och inte hade något större intresse av. Vi upplever en stor negativ förändring!

Offentlighetsprincipen har mycket gamla anor i Sverige. Den infördes 1766 och är en viktig del av vårt demokratiska statsskick. Grundtanken är att medborgarna ska ha möjlighet att sätta sig in i vad myndigheterna gör. Den gäller för kommunen! Utskickat material till kommunstyrelsens ledamöter är offentligt material och den allmänna insynsrätten kan därför anses föreligga samt då också skyldigheten att lämna ut handlingarna. Regler om skyndsamhet gäller även detta ärende!

Naturskyddsföreningen har via vår vice ordförande Lars Josefsson försökt få ut handlingar om ”Partille Eco Park – trafikled i Finngösa”, men framfört begäran muntligt. Upplevelsen är att kommunen lägger ut hinder för att uppfylla en sådan begäran.

Nu begär vi därför skriftligt att få ut dessa handlingar och hoppas att Partille kommun följer lagstiftningen och skyndsamt tillställer oss alla handlingar i ärendet!