Säj, vad vore livet utan fjärilar…, 13:e april

Dessa rader är en hyllning till världens alla fjärilar och till en barnbok som i ord och bild berättar om våra bevingade ögonfröjder. Boken är skriven respektive illustrerad av Stefan Casta och Emma Tinnet. Dess titel är kort och gott Min fjärilsbok.

Så här inleds boken: ”Om det inte hade funnits fjärilar, hade nog ingen kunnat hitta på dem. De är nästan för bra för att vara sanna. De flyger så fritt, så lätt, så självständigt. Som om de levde i en alldeles egen värld. När man ser dem sväva över en blommande sommaräng, förstår man att Jorden fortfarande är ett paradis.”

Vinbärfuks Kerstin Martinsson

Dessa poesinära ord kompletteras med en mängd faktauppgifter som i alla fall kittlar min nyfikna vetgirighet:

– Totalt finns det 150 000 arter på vår paradisjord.

– I vår skärv av världen – i lilla Sverige – finns det knappa tre tusen arter. Av dessa är det inte fler än 140 som är så kallade dagfjärilar.

– Fjärilarna har funnits i 200 miljoner år. De har sett dinosaurierna försvinna och oss människor födas.

– Antennerna är fjärilens näsa. På varje antenn sitter flera tusen doftmottagare. Nattfjärilarna har mycket större antenner än dagfjärilarna. De flyger ju när det är svårare att se.

– Apropå synen har fjärilar så kallade fasettögon. Fjärilen ser därför fler färgnyanser än vad vi gör och kan samtidigt skåda åt flera håll.

– Dagfjärilar har inga öron, men uppfattar ändå höga ljud med hjälp av antennerna och känsliga hår på kroppen.

– Dagfjärilen måste sola innan den kan lyfta. En varm sommardag kan fjärilens kropp bli femton grader varmare än den omgivande luften.

– Samtidigt får vi lära oss att den övervintrande citronfjärilen tål ända ner till 22 minusgrader.

– Fjärilar har en eller flera värdväxter. Här läggs äggen. Här lever larverna. Nässlan är värdväxt för många av våra älskade dagfjärilar, bland andra amiralen, vinbärsfuksen, påfågelsögat och förstås nässelfjärilen.

– En svenskfödd tistelfjäril är barnbarn till en individ som lämnade Nordafrika eller Mellersta Östern tidigt i våras. När hösten kommer flyger några av dessa engramsresenärer femton mil per dygn för att återvända till Medelhavsområdet.

Påfågelöga Kerstin Martinsson

Som Naturskyddsföreningsmedlem vill jag gärna råda alla trädgårdsmänniskor till att odla mångfald med skrymslen och vrår. Nog står vi ut med ett nässelhörn och några tistlar. Gallrar gör vi med måtta och nog kan vi vänta med att ansa och klippa ner till dess att våren igen knackar på vår dörr. Bjud dofter till såväl dig som dina bevingade vänner. Och glöm ogräsordet! Slutligen blir vi avgjort lyckligare utan alla dessa kemikalier. Renova tar gärna hand om farligheterna…

Aurorafjäril Kerstin Martinsson

Jag avrundar med en haikudikt hämtad från poeter.se. Den är författad av signaturen ”eva m h”