Cykeln, världens mest effektiva fortskaffningsmedel

Inga andra djur kan omvandla sin muskelkraft lika effektivt som en cyklande människa. Cykling kan vara början på en bra nedväxling mot ett hållbart liv. Det kan vara det lilla strå till stacken som passar medan konsumtionskranen står på för fullt. Den övergripande globala ideologin är konsumtion. Den säger att konsumtionen är nödvändig trots att sanningen är den motsatta, vi håller på att handla oss till döds. Ivan Illich, en amerikansk sociolog, kan kanske tjäna som inspiration. Han studera det moderna samhället och var i mångt och mycket kritisk till det. Han menade att bilen som transportmedel förslavade oss genom att göra oss beroende av den för att ta oss till jobbet, hem eller för att handla. Alla kan se hur städerna växer och att de byggs ut, i första hand för transporter med bil. Butikerna flyttar ut från städerna till enorma köpcentra inriktade på bilburna kunder. Ungdomar och barn körs dagligen till förskolor, skolor och fritidssysselsättningar utan att alltid fundera över om det är nödvändigt. Illich menar att det finns en effektivitetsillusion som gör att många tror är det mest rationellt att åka så snabbt som möjligt. Han visar att detta är fel och att andra transportsätt kan vara minst lika effektiva och några är mer rationella. Den som står med stor stress på morgonen har ju inte så många val. Långsiktigt kan alla människor dock anpassa sig till cykelns logik. Illich bedömde att kullagret, som minskade friktionen till en tusendel gjorde att vi kunde resa med en hisnande fart. Det fanns då två möjligheter: Ska de nya möjligheterna användas, för de som har råd, till att resa väldigt snabbt eller ska det användas till att skapa geografisk jämlikhet och minska vårt miljöavtryck? Det blev snabbheten som valdes. Det valet har nu visat sig ödesdigert. Vi har använt så enorma mängder energi, framför allt fossilt bränsle, att vi är i en klimatkris som redan utplånar liv. Cykeln däremot, lämnar ringa miljöavtryck under hela sin livscykel, och den är extremt effektiv.

Bild: Wikipedia

Bilen är dyr

Ett sätt att räkna är: Vid köp av bil är en kostnad på 300 000 kr inte ovanligt. För många ungefär en årslön före skatt. Bortsett från miljökonsekvenserna när bilen produceras är den begagnad när du kör från bilhandeln. När du säljer den efter, säg fem år, får du kanske 50 000 kr för den. Men en bil kostar ju så mycket mer, lågt räknat kanske 2500 kr/månad och då har den inte blivit körd alls.
Så långt ingen effektivitet alls. Om du får ut 20 000/månad efter skatt är det i runda slängar 1000 kronor per dag. Då måste jag arbeta fem dagar i månaden för att få ihop till bilen. Många tar sig egentligen snabbare till jobbet på cykel än med bil vilket gör ekvationen enkel. En hel del personer skulle även om resan med cykel tar längre tid tjäna tid och pengar på att cykla. Cyklingen ger dessutom motion vilket är livsviktigt.

Personliga åtgärder

Att cykla är ingen symbolhandling. Det är som det oftast är. Vi får ingenting gratis utan allt vi gör är en belastning på naturen. Glöm inte att den absolut renaste och hållbaraste energikällan är vi människor.
Naturligtvis finns det människor som inte kan klara livet utan bil. Samhället är ju byggt för bilen. Man gör så gott man kan i ett skevt samhälle, men det behövs texter som Ivan Illichs för att påminna oss om att vi har ett val.

Referat av artikel från fria tidningen gjort av Lars-Erik