Säveån – Vår flödande resurs

Säveån - Alingsås

Säveån – Alingsås

Vårt härliga blåa band kommer långväga ifrån och rinner vidare ut i havet. Att kalla Säveån för vår å blir därför bara korrekt om vi ser oss själva som en del av alltet. Och det gör vi väl… Faktiskt är Säveåns så kallade avrinningsområde hela 116 gånger större än vår kommuns yta.

Partille finns för att Säveån ”alltid” har funnits. Så är det ju! Det var i och omkring åns kringelkrokande lopp som våra anmödrar och anfäder i historiens dunkel fann sin näringsrika föda. Långt senare skulle dalgången bjuda bördig mylla. Så småningom döptes vattendraget till Säveån för dess sävliga framfarts skull. Så skedde fastän så mycket spännande och viktigt har sett dagens ljus där ån istället lekt på sitt ivrigt tumlande sätt.

I nutiden är det svårt att vara en levande å när Partilles Citymark har blivit guld värd för att allting ”måste” få plats. För alldeles kloss an till sockerbiten Säveån vill verkligen allting finnas: växter, djur och vi människor förstås. Vi som kallar oss naturvänner – vi som ständigt blir allt fler – kan plötsligt uppfattas som nejsägare.

Om vi tar oss uppströms Säveån till Alingsås, finner vi en aningen smalare å, men framförallt miljöer där vi natursnokar kan känna oss som fiskarna i vattnet. Oj, så mångfaldslummigt här är. Oj, så tätt inpå ån det spännande livet finns! Oj, så många sköna gröna oaser som här har skapats eller fått finnas kvar!

Vi återvänder till Partille med livfyllda idéer – att vi alla ska bli jasägare: säga ja till hållbar mångfald i varje vrå av vår värld; säga ja till vår flödande Säveåresurs.

Väl mött vid Säveån – vårt blåa band!

/Naturskyddsföreningen

Säveån, Partillle